pomysł na biznes

with Brak komentarzy
czwartek, 15 października 2015 r.

Wczoraj, w ramach festiwalu PROGRESSTERON wysłuchałam webinarium Agaty Dutkowskiej. Oto reporterska relacja na gorąco z tego wydarzenia.

jak znaleźć pomysł na kobiecy biznes

który pokochasz, w świecie gdzie już wszystko wymyślono? Czy warto zakładać kolejnego bloga? Kolejną szkołę jogi? Czy jest miejsce dla nowych fotografów, czyż nie wszyscy zajmują się rękodziełem? W świecie pozornego nadmiaru, łatwo ulec iluzji, że nie da się robić tego, co się kocha, bo … podaż przerasta popyt.

po co robić coś co już robią inni? 

Żadnego biznesu nie realizuje się w ten sam sposób. Zawsze jest miejsce dla kolejnego przedsiębiorcy. Kluczem jest przefiltrowanie pomysłu przez siebie, poprowadzenie go tak, jak jest to najbliższe naszemu sercu, naszej pasji i w sposób jaki nam najbardziej odpowiada, z którym się utożsamiamy. Poza tym nie każdy biznes jest w zasięgu ręki i serca danego klienta. Przykładem są usługi fryzjerskie. Zakładów fryzjerskich jest mnóstwo, a Ty chodzisz do tego jedynego, ulubionego fryzjera, chociaż nie jest najtańszy i wcale nie jest najbliżej. W każdym biznesie możesz stworzyć unikalną wartość, właściwą tylko Tobie.

„Ale ja się boję!”

bój się i rób 

– to hasło jednego z warsztatów prowadzonych przez Agatę. Lęk to uczucie, które większości z nas towarzyszy – w takiej lub innej formie – na co dzień i sprawia, że często nie sięgamy po to, czego pragniemy. Prowadzenie własnego biznesu jest nieodłącznie związane z wychodzeniem ze strefy komfortu i podejmowaniem odważnych kroków.  Nie trzeba być urodzonym sprzedawcą, żeby osiągnąć sukces. Wspierajmy się, inspirujmy się nawzajem, rozmawiajmy, dzielmy się doświadczeniami – strach się zmniejszy.

czy ograniczenie grupy docelowej nie jest ograniczeniem biznesu? 

Często jest wprost przeciwnie! Określenie dość wąskiej grupy docelowej powoduje, że klient czuje, że oferta jest przeznaczona właśnie dla niego i chętniej po nią sięgnie.

jak rozpocząć własną działalność? 

Temat bardzo szeroki, ale można do niego podejść z dwóch stron: obserwując czego brakuje na rynku lub starając się robić to co kochasz, czyli albo zaczynamy od „zewnątrz” i filtrujemy to przez siebie, albo zaczynamy od „wewnątrz” i szukamy miejsca gdzie to można sprzedać. Kobiety mają tendencję do rozpoczynania działalności wtedy, kiedy już wszystko będzie dopięte na ostatni guzik. Żeby wystrtować, nie wszystko musi być idealne. Jak zaczniesz – szybciej się nauczysz, łatwiej będziesz mogła poprawić to, co nie jest doskonałe działając niż patrząc na swój biznes na kartce.

kiedy jest czas na zmianę? kiedy podjąć decyzję o przeprofilowaniu mojej firmy? 

Biznes rozkręca się od 1/2 roku do 2 lat. Trzeba po pierwsze dobrze go przygotować, a potem sprawdzać czy nasze przewidywania są nadal realne. Trzeba określić ile chcę zarabiać i sprawdzić ile przy określonych ograniczeniach (czas, narzędzia, koszty itd) jestem w stanie wyprodukować i po jakiej cenie mam szansę to sprzedać. Czasem wychodzi, że nie ma szansy. Wtedy trzeba pomyśleć o zmianie. Produktu, sposobu wytwarzania, ceny bądź w ogóle zakresu działalności.

boję się, że ktoś ukradnie mój pomysł 

Pomysły są tanie, ważna jest realizacja, a ta już jest zupełnie inna w zależności od tego kto to robi. Zawsze można znaleźć miejsce na rynku dla swojego biznesu nawet, gdy nie jest on unikalny. Więc jeśli ktoś „ukradnie” Twój pomysł to i tak nie zrobi go tak jak Ty. Inaczej.

klienci oczekują ode mnie obniżania ceny 

Nie konkurujmy obniżaniem ceny. Starajmy się znaleźć wartość dodaną, która sprawi, że klienci nie pójdą do konkurencji.

To tylko kilka z poruszanych tematów. W webinarium wzięło udział ponad 230 osób, które aktywnie w nim uczestniczyły zadając pytania. Z pewnością było to wartościowe spotkanie, które pomogło rozwiać lęki i wątpliwości związane z prowadzeniem własnego biznesu.

Webinar prowadziła Iza Kaźmierczak z jestembogata.pl.
*) Agata Dutkowska
Założycielka Latającej Szkoły dla Kobiet, socjolożka, artystka. Od lat praktykuje zasadę, że nie warto tracić życia na pracę, której się nie kocha. Jej misją jest dzielenie się najróżniejszymi technikami, które są pomocne w tworzeniu takiego stylu życia, a także odkrywanie w ludziach oraz sytuacjach ukrytych, nieoczywistych potencjałów.

Ciekawe strony, które pojawiły się w wypowiedziach Agaty podczas webinarium:

dla introwertyków w biznesie

wykład Steva Jobsa o kropkach

blog Marie Forleo o małym biznesie

66 pomysłów na mały kreatywny biznes

tworzenie e-booków

A Ty uczestniczysz w takich webinariach? Co one Ci dają?

 

Ewa